FORTSCHRITT

FORTSCHRITT

PROGRESS

PRESS RELEASE ON „PROGRESS“ MAX-PLANCK-INSTI­TUT-CBG DRESDEN

The artist Svea Duwe, who lives in Dresden and was born in Erlan­gen, takes up the archi­tec­ture of the insti­tute building in her art project. The central spiral stair­case – the core of the research building and at the same time the commu­ni­ca­tion axis of the insti­tute – is model­led on the double helix of genetic infor­ma­tion (DNA).
Duwes‘ instal­la­tion „Fortschritt“ is a rope ladder-like forma­tion that runs through the research center from the ground floor to the fourth floor at a central location.
„The atten­tive obser­ver will notice that the ascent within the alter­na­tive route is only possi­ble in thought“ explains Svea Duwe. In fact, the object is a closed, movable circuit.
Thus, the artist, who was also awarded the Hegen­barth Fellow­ship in 2007, combi­nes archi­tec­ture, biology and the infinite charac­ter of research work and the pursuit of knowledge into an art object. At the same time, the artist refers ambiguously to the limita­ti­ons of develo­p­ment by taking „progress“ ad absur­dum through the impos­si­bi­lity of climbing up a rope ladder similar to making progress in a hamster wheel.

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PRESSE­TEXT ZU „FORTSCHRITT“ MAX-PLANCK-INSTI­TUT-CBG DRESDEN

Die in Dresden lebende, in Erlan­gen geborene Künst­le­rin Svea Duwe greift in ihrem Kunst­pro­jekt die Archi­tek­tur des Insti­tuts­ge­bäu­des auf. Die zentrale Wendel­treppe – der Kern des Forschungs­baus und zugleich die Kommu­ni­ka­ti­ons­achse des Insti­tu­tes – ist der Doppel­he­lix der Erbinfor­ma­tion (DNA) nachemp­fun­den.
Duwes Instal­la­tion „Fortschritt“ ist eine strick­lei­ter­ähn­li­che Forma­tion, die das Forschungs­zen­trum an einer zentra­len Stelle vom Erdge­schos­ses bis in das vierte Stock­werk durch­zieht.
„Der aufmerk­same Beobach­ter wird feststel­len, dass der Aufstieg inner­halb der alter­na­ti­ven Wegfüh­rung nur gedank­lich möglich ist“ erklärt Svea Duwe. Tatsäch­lich sei das Objekt ein in sich geschlos­se­ner, beweg­ba­rer Kreis­lauf.
Damit vereint die Künst­le­rin, die 2007 auch das Hegen­barth-Stipen­dium erhal­ten hat, Archi­tek­tur, Biolo­gie und den unend­li­chen Charak­ter der Forschungs­ar­beit sowie das Streben nach Wissen in ein Kunst­ob­jekt. Die Künst­le­rin verweist zugleich mehrdeu­tig auf die Begrenzt­heit von Entwick­lung, indem sie den „Fortschritt“ durch die Unmög­lich­keit des Aufstiegs inner­halb der Strick­lei­ter ähnlich dem Voran­kom­men in einem Hamster­rad ad absur­dum führt.

info

Year:

2008

Material:

PVC hollow balls, branches, paint, steel rope, wheels, glass fibre, steel //// PVC-Hohlkugeln, Äste, Farbe, Stahlseil, Räder, Glasfaser, Stahl

Dimensions:

1600 x 45 x 20 cm

Location:

Temporary site specific installation over four floors at the Max Planck Institute of Cell Biology and Genetics in Dresden //// Temporäre raumbezogene Installation über vier Etagen im Max-Planck-Institut für Zellbiologie und Genetik in Dresden

Category:

installation art, art in public space