Performance object for the production Land ohne Worte (Dea Loher) by Dresden based theatre collective missingdots. Premiere at the European Centre for the Arts HELLERAU February 2020
From the programme booklet – Land ohne Worte by missingdots: „When language is no longer sufficient to put experiences into words, when art itself reaches its limits – what then? After her trip to war-torn Afghanistan in 2005, playwright Dea Loher described this state of affairs: „It is, I cannot describe it any other way, a senselessness that also penetrates words, leaving them meaningless. The theatre collective missingdots presents an interdisciplinary performance about the loss of the self-evident.
In our production, this suitcase, a parka and an almost empty bottle of water are the only belongings of the protagonist, who as a European describes her experience of war-torn Afghanistan.
I processed the inner conflict between her personal shock and the original order of her European existence with her learned distanced theoretical view into a „skinned“ suitcase.
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Performance Objekt für die Inszenierung Land ohne Worte (Dea Loher) von dem Theaterkollektiv missingdots aus Dresden. Premiere im Europäischen Zentrum der Künste HELLERAU Februar 2020
Aus dem Programmheft – Land ohne Worte von missingdots: „Wenn die Sprache nicht mehr ausreicht, Erlebtes in Worte zu fassen, wenn die Kunst selbst an ihre Grenze stößt – was dann? Nach ihrer Reise in das vom Krieg gezeichnete Afghanistan 2005 beschrieb die Dramatikerin Dea Loher diesen Zustand: „Es ist, ich kann es nicht anders beschreiben, eine Sinnlosigkeit, die auch in die Wörter eindringt, und sie bedeutungsleer zurücklässt.” Das Theaterkollektiv missingdots zeigt eine interdisziplinäre Performance über den Verlust des Selbstverständlichen.“
In unserer Inszenierung sind dieser Koffer, ein Parka und eine fast leere Flasche Wasser die einzigen Habseligkeiten der Protagonistin, die als Europäerin ihr Erleben des kriegsgebeutelten Afghanistan beschreibt.
Den inneren Konflikt zwischen ihrer persönlichen Erschütterung und der ursprünglichen Ordnung ihrer europäischen Existenz mit ihrem erlernten distanziert-theoretischen Blick, verarbeitete ich zu einem „gehäuteten“ Koffer.