ZUGNGE

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ACCESS archi­tec­ture-related video instal­la­tion 10:21 Min Loop 2021

The video is instal­led as an archi­tec­ture-related back projec­tion, e.g. in a door frame.
Initi­ally, one sees a black shape in a contour­less white surface. The shape could be a keyhole, but the suppo­sed hollow space soon turns out to be the performer’s body. She moves from back to front in the contour­less white space and repea­tedly freezes in postu­res that subse­quently remain as visual imprints in the picto­rial space. These frozen postu­res are model­led on keyho­les that astonis­hin­gly reflect human postu­res, from a stable upright posture to a submis­sive pleading gesture. I was fasci­na­ted by the fact that the keyhole is a marker of access between two spaces: a present space and a poten­tial future space. To gain access to the future space, the appro­priate posture must be adopted. A key posture. In the transi­ti­ons, from one solidi­fi­ca­tion to the next, sequen­ces of movements are develo­ped that trigger thinking about social roles of women. The imprints condense and penetrate or overlap the performer’s further forward movement until, having reached the edge of the camera focus, she herself blackens the video image with a libera­ting movement.

Here I explore a sculp­tu­ral form in video and choreo­gra­phy that negotia­tes the tension between disci­pline and stubborn­ness, as markings and movements of a perso­nal develo­p­ment in a defining environment.
It is instal­led as a spatial rear projec­tion in archi­tec­tu­ral openings – door frames or windows.

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ZUGNGE archi­tek­tur­be­zo­gene Video­in­stal­la­tion 10:21 Min Loop 2021

Das Video wird als Rckpro­jek­tion archi­tek­tur­be­zo­gen, z.B. in einem Trrah­men, vollfl­chig installiert.
Anfangs sieht man eine schwarze Form in einer kontu­ren­lo­sen weien Flche. Die Form knnte ein Schls­sel­loch sein, doch der vermeint­li­che Hohlraum entpuppt sich bald als Krper der Perfor­me­rin. Sie bewegt sich von hinten nach vorne in dem kontu­ren­los weien Raum und erstarrt wieder­holt in Krper­hal­tun­gen, die anschlie­end als visuelle Abdrcke im Bildraum verblei­ben. Diese erstarr­ten Haltun­gen sind Schls­sell­ch­ern nachemp­fun­den, die auf erstaun­li­che Weise mensch­li­che Krper­hal­tun­gen wieder­spie­geln, von einer stabi­len aufrech­ten Haltung bis hin zu einem unter­wr­fi­gen bitten­den Gestus. Dabei faszi­nierte mich, dass das Schls­sel­loch eine Markie­rung fr einen Zugang zwischen zwei Rumen ist: fr einen gegen­wr­ti­gen und einen poten­ti­ell zuknf­ti­gen Raum. Um Zugang zu dem zuknf­ti­gen Raum zu erlan­gen, muss die passende Haltung einge­nom­men werden. Eine Schls­sel­hal­tung. In den bergn­gen, von einer Erstar­rung zur nchsten, entwi­ckel­ten sich Bewegungs­abl­ufe, die das Nachden­ken ber gesell­schaft­li­che Frauen­rol­len anstoen. Die Abdrcke verdich­ten sich und durch­drin­gen oder berla­gern die weitere Vorwrts­be­we­gung der Perfor­me­rin, bis sie am Rand des Kamera­fo­kus angelangt selbst das Video­bild mit einer befrei­en­den Bewegung schwrzt.

Das Video basiert auf bildhaue­ri­schen Forment­schei­dun­gen, die das Spannungs­feld von Diszi­pli­nie­rung und Eigen­sinn, als Prgung und Dynamik
persn­li­cher Entwick­lung verhandeln.
Es wird als raumbe­zo­gene Ru?ckprojektion in archi­tek­to­ni­sche ffnun­gen – Tu?rrahmen oder Fenster – installiert.

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Category:

installation art, inszenierung, video, sculptural movement