FOLLOW NOWHEREHORIZON is a barrier and a guidepost at the same time.
The sculpture consists of three identical three-sided steel bodies, each 120 cm long, which are invisibly connected in the middle. The spikey ends lead to several directions.
The matt black lacquered surface is marked and inscribed with white chalk. The drawing forms a network of dots and lines, reminiscent of astronomical patterns. The writing is blurred.
The nowherehorizon written together leaves two patterns of interpretation to now here horizon and nowhere horizon.
The chalk pattern and lettering refer to the visual structures of the international filmfestival TMobile nowe horizonty. A yearly festival that was held during Duwes artist residency in Wroclaw/ Poland.
Simoultaneous to this festival, where people from all over the world are invited to Wroclaw, the so called refugee-crisis dominated the media.
The sculpture seeks an artistic form for the paradox of European values between the positive wish for cosmopolitan participation and simultaneous de-solidarization and isolation.
to the installation: Zukunftsruinen
to publication of exhibition: fall
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FOLLOW NOWHEREHORIZON ist Wegweiser und Barrikade zugleich.
Die Skulptur besteht aus drei baugleichen, jeweils 120 cm langen dreiseitigen Stahlkörpern, die in der Mitte unsichtbar miteinander verbunden sind. Die spitzen Enden weisen in unterschiedliche Richtungen.
Die matt-schwarz lackierte Oberfläche ist mit weißer Kreide bezeichnet und beschriftet. Die Zeichnung bildet ein Netzwerk aus Punkten und Linien, das an astronomische Muster erinnert. Die Schriftzüge sind verwischt.
Das zusammengeschriebene nowherehorizon läßt zwei Deutungsmuster zu now here horizon und nowhere horizon.
Titel und Muster sind inspiriert von dem internationalen Filmfestival nowe horizonty, welches ich 2015 in Breslau erlebte. Zugleich mit diesem wunderbaren internationalen Festival in Polen wurde die Flüchtlingskrise zum medienbestimmenden Thema in Europa.
Die Skulptur ist ein Ausdruck für den Widerspruch, dass wir Europäer in unserer weltoffenen, netzwerkenden, kulturinteressierten Art einen Horizont abbilden, uns aber angesichts der Menschen, die aus einer Notsituation heraus ihren Kulturkreis verlassen und bei uns Zuflucht suchen, im Irrgarten der Angst verlieren und uns abschotten.
Zur Installation: Zukunftsruinen
Zur Publikation der Ausstellung: fall